FAQ

Vad är Mobill?

Mobill gör det möjligt för dig att tryggt och säkert köpa varor och tjänster med din mobil, till exempel förbetalda biljetter till buss, tåg, evenemang, mat och dryck. Du kan göra ditt köp med ett SMS eller i appen.

Hur vet jag om jag kan betala med Mobill?

Ett SMS-meddelande eller appen hjälper dig till my.mobill.se där du kan registrera dig för fler betalnings- och köpmöjligheter.

Hur registrerar jag mig för att använda Mobill?

Du kan använda ett SMS eller direkt på webben på my.mobill.se För registrering via SMS, skicka ditt personnummer och vi skickar första betalningen som en faktura till din hemadress. Första gången du gör ett SMS köp ber vi dig svara med ditt personnummer eller följa länken till inloggningssidan. Detta gör vi för att vi ska vara säkra på att det är rätt person som gör köpet. För fler betalningsmöjligheter gå till my.mobill.se på din mobil, surfplatta eller dator och klicka på länken Ny användare. Där kan du direkt registrera vilket betalningsalternativ du väljer och väljer du bank eller kreditkort blir det ingen fakturaavgift.

Vem kan använda Mobill?

Du som är över 18 år, har ett svenskt personnummer och ett giltigt mobilnummer.

När får jag fakturan?

Första gången du använder Mobill postas din faktura påföljande dag. Om du vill undvika faktura avgiften på 19 kr kan du inom 2 dagar från att du mottagit fakturan välja att registrera och betal med ditt betalkort på my.mobill.se

Om du inte registrerat dig för andra betalningssätt kommer de påföljande fakturorna en gång i månaden.

Hur lång tid har jag på mig att betala fakturan?

Du måste betala fakturan inom 14 dagar från det att du gjorde köpet i mobilen.

Hur kan jag betala fakturan?

Det enklaste sättet är att logga in på my.mobill.se och välja andra betalningssätt. Du kan även registrera ditt bank- eller kreditkort för dina framtida köp, på detta sätt slipper du avgiften för fakturan.

Vad är faktura avgiften?

Faktura avgiften är 19 kr per faktura. Avgiften debiteras när du gör ditt första köp eller första gången i en månad. Om du en månad inte gjort några köp får du ingen faktura och ingen faktura avgift.

Finns det gränser på hur stort belopp jag kan handla med Mobill?

När du handlar på faktura är gränsen 1500 kr per månad. Väljer du att betala med ditt registrerade betalkort gäller de villkor som du har på ditt betalkort.

Vad händer om jag inte betalar?

Obetalda fakturor påförs en förseningsavgift på 50 kr och en ränta på 20%

Min registrering fungerar inte, vad kan jag göra?

Om du inte kan registrera med SMS, vänligen gå till my.mobill.se och registrera dig där. Om vi inte kan erbjuda dig fakturaköp kan du alltid registrera dig på my.mobill.se för betalning med bank eller kreditkort.

Hur kan jag göra köp utan faktura avgift?

Registrerar du ett bank eller kreditkort som betalningssätt är det ingen faktura avgift. Vänligen notera att om du har gjort köp med faktura vid registreringstillfället gäller denna faktura med faktura avgift om du inte går in och ändrar betalningssätt inom 2 dagar från köptillfället.

Vilka bank- och kreditkort kan jag använda för betalning med Mobill?

Tillåtna kort för betalning är VISA och Mastercard. Vid registrering med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden.

När debiteras mitt bank eller kreditkort?

Ditt kort debiteras i realtid dvs direkt vid köptillfället. Kostnaden för ditt köp debiteras ditt kort.

Hur får jag kvitto på mina köp?

För köp med SMS får du ett kvitto på SMS. Biljetten eller kupongen är ditt kvitto. För köp gjorda i appen, finns kvittot i appen.

Hur kan jag se mina köp?

Logga in på my.mobill.se och välj Köp. För att se fakturerade inköp, klicka Fakturor.

Vem kontaktar jag om jag har frågor eller behöver hjälp angående varorna eller tjänsterna jag köpt med Mobill?

Vänligen kontakta inköpsstället som sålde varorna eller tjänsterna.

Jag använde inte varorna elIer tjänsten som jag köpte och jag vill göra en retur?

Vänligen kontakta inköpsstället. De kan hjälpa dig med mer information om vilka bytes- och returregler som gäller för just den köpta varan eller tjänsten. Det är inköpsstället som kan genomföra retur och återköp. Du måste göra din begäran om återköp inom 60 dagar från inköpsdatumet.

Vem kontaktar jag om jag har frågor eller behöver hjälp angående varorna eller tjänsterna jag köpt med Mobill?

Vänligen kontakta säljaren som sålde varorna eller tjänsterna.

Är det några samtals- eller SMS-kostnader med Mobill?

Du ansvarar för samtals- och SMS-kostnaden och/eller surfkostnaden enligt ditt vanliga mobilabonnemang. Inga andra samtalskostnader tillkommer.

Jag har tappat min mobil. Vad ska jag göra?

Logga in på my.mobill.se och ändra dina uppgifter. Vi rekommenderar även att du kontaktar din mobiloperatör för eventuell åtgärd.

Jag har bytt mobilnummer, vad behöver jag göra?

Logga in på my.mobill.se och ändra dina uppgifter. Om du har några frågor kontakta Mobills kundservice.

Vad ansvarar jag för?

Du ansvarar för alla dina köp med Mobill och att vid varje köp kunna uppvisa din Mcode i din mobil för avläsning.

Vart ska jag vända mig om jag vill ha hjälp med Mobills tjänst?

Du är alltid välkommen att kontakta kund@mobill.se eller 040-631 42 10 om du har några frågor.